MH Racing týmHliníkové stany, balóny a další produkty

MX Teutschental

reportáž Honzy Juřičky

Motto

Shlédnout na vlastní oči závody motokrosového mistrovství světa tříd MX1/MX2 je vždy zajímavým pokoukáním, a to nejen díky sportovnímu průběhu vlastních závodních jízd,       ale také díky možnosti nahlédnout do jezdeckého i organizačního zákulisí této jedinečné události. Uplynulý víkend se jeden ze závodů seriálu uskutečnil v Německu, což je pro nás     ze střední Evropy z hlediska vzdálenosti jedinečná příležitost vyrazit k našim sousedům a být osobně „u toho“ přímo v dějišti závodění. V následujícím článku si přečtete naše postřehy     ze závodiště – nejde však o pouhé zpravodajství ze závodu, ale spíše o subjektivní postřehy     a zajímavosti z rozšířeného třídenního víkendového dění. V německém Teutschenthalu          se o víkendu 28. – 29.6. 2008 uskutečnil OSMÝ závod prestižního motokrosového mistrovství světa MX1/MX2 jako Velká cena Německa. A vězte, že k vidění toho bylo skutečně dost a dost.

Krátká historie místního motokrosu

V bývalém východním Německu patří k centrům motokrosového sportu především Sasko – oblast v okolí Lipska a nedaleko ležícího města Halle. V sedmdesátých letech zakládá skupina motoristických nadšenců ve střediskové obci Teutschenthal cca 15 kilometrů od Halle motoklub MSC TEUTSCHENTHAL, kde jsou soustředěni motokrosoví a sajdkárkrosoví jezdci z této části Německa. Postupem času se nadšení rozrůstá v cílenou činnost a dnes patří tento klub svou členskou i jezdeckou základnou a především pořadatelskou prací k největším a nejlepším v celém spojeném Německu. Více než 220 členů a přes 90 závodníků, organizace národních i mezinárodních německých šampionátů, ale především pořádání již čtrnácti ročníků prestižních motokrosových Mistrovství světa hovoří samo za sebe.

Kam jedeme

Je sobota 28. června 2008 ráno a z Brna se na cca 550 km dlouhou cestu vydává jako každoročně 15ti členná skupina motokrosových nadšenců sdružených v AMK ZBROJOVKA Brno v AČR (již 34 let totiž funguje neformální družba mezi brněnským a teutschenthálským motokrosovými kluby) společně s AGENTUROU FORSAGE. Cílem naši cesty je Německé hornické městečko Teutschenthal, kde se v podzemí těží draselná sůl a prý díky tomu je tady    i krásný motokrosový areál a trať. Oblast kolem Halle je totiž absolutně rovinatá, nejvyšší dominantou kromě stožárů nesčetných větrných elektráren jsou zde jen haldy vytěžené zeminy, to však není nic pro motokros. A kde se tady jezdí? V nevelké, ale pro motokros perfektně uzpůsobené proláklině, která vznikla propadem důlních chodeb. Dnes je zde skutečně „světové“ motokrosové závodiště s názvem TALKESSEL“ - členitá dobře profilovaná hlinitá trať a nádherný areál se vším co jezdci, týmy, činovníci a diváci k pořádnému motokrosu potřebují. Trať je velmi atraktivní pro jezdce i diváky - je to jako     na velkém fotbalovém stadionu. Samotná trať se vlastně propadá z okolní roviny dolů, a lidi tak stojí na náhorní rovince či na šikmých svazích po celém obvodu trati a vidí ze závodní trati téměř vše skoro jako v televizi.

Jak to bylo na trati „TALKESSEL“ v TEUTSCHENTHALU v SOBOTU

Na závodišti jsme tak akorát, tedy kolem jedenácté. Probíhají volné tréninky a my po vyřízení nezbytných administrativně-akreditačních formalit rychle zjišťujeme, jak vypadá vlastní program a především, kdo všechno bude startovat. V Německu se totiž jedou obě klasické třídy MX1 a MX2 „CHLAPŮ“, ale i čtvrtý závod FIM MS ŽENSKÉHO motokrosu.

Je potřeba říci, že startovní pole ve třídách MX je těžce „uzavřenou společností“. Ty tam pryč jsou doby pokusů „soukromníku“ v kvalifikacích o start v hlavním závodě. Dnes vše pevnou rukou řídí promotér, který si vybírá týmy pro start v seriálu a přiděluje jim místa                   ve startovních listinách. Jedinou možností domácích jezdců tak bývá přidělení „divoké karty“. Touto cestou se na závody dostali letos také naši jezdci, závodící po celou sezónu v Německu – ve třídě MX2 to byl Petr SMITKA se startovním číslem 92 a v MX1 pak Filip NEUGEBAUER (st.č.57). Na obou byla znát nervozita při nahodilém startu v seriálu MS        a tak jsme více spoléhali na další 2 želízka v ohni. Byli jimi jezdci českého týmu DELTA Racing Team Suzuki, který jako jediný z našich vlastní celoroční týmovou licenci pro start v závodech MS. Ale ani zde nebylo před startem mnoho klidu – Josef KULHAVÝ  (st.č.33) se do seriálu MX2 vrátil po dvouměsíční pauze zaviněné zraněním při portugalské GP v Aguedě, a ve třídě MX1 došlo k záměně jezdců, když Fina Pyrhönena vystřídal coby týmový novaček Portugalec Luis CORREIRA (st.č.36). Ten startoval poprvé v MS při domácí portugalské GP, kvalifikoval se, ale na body ještě nedosáhl. Na doporučení J. Vimonda jej pak angažoval Ervín Krajčovič do své Delty na zkoušku při nášem domácím mistráku v Šumperku (více na www.moto-cross.cz)  a poté jej přivezl i do Teutschenthalu.

Protože cílem příspěvku není zpravodajský sportovní popis průběhu závodu (kompletní přehled všech výsledků najdete na www.motocrossmx1.com), tak jen ve zkratce. Vše probíhalo bohužel podle papírových předpokladů, ti dobří byli fakt dobří, ti horší bojovali urputně aspoň o malou naději „pichnout se“ do závodu, několik jezdců (určitě ne ti naši)        na MS nemělo a tak jen kroužili a byli do počtu. V MX2 má kvalifikace 2 části. Přejatých     49 jezdců bylo rozděleno do dvou skupin, které absolvovaly samostatný závod na 20 minut + 2 kola. Oba naši jeli v první rundě společně s aktuálním lídrem T. Searlem a úřadujícím šampiónem A. Cairolim. K tomu tam byla celá řada mladých Francouzů, Italů a dalších „střelců“, tak se nelze divit, že naši nepostoupili (15. a 16. místo). Upoutal mne zde mladý Bulhar Tyletski a „frantík“ Frossard, hvězdou byl samozřejmě dravý Cairoli, zklamal naopak nepostoupivší Searle. Ve druhé skupině dominoval u nás kdysi v Petrovičích startující  Rattray, dravě jel mladičký Francouz Musquin, překvapil mě postupem i Rus Bobryšev, zato zcela výkonem i nepostupujícím umístěním zklamal kandidát na „bednu“ Aubin. Ve druhé časti kvalifikace se porvalo celkem 25 neúspěšných jezdců z jízd o posledních 6 postupových míst. Bohužel se tato Last Chance jede na „rychlé kolo“ a to našim vůbec nesvědčí, takže oba skončili a nedělnímu závodu jen přihlíželi.

V MX1 bylo přejato celkem 38 jezdců, kteří jeli klasickou kvalifikaci způsobem „rychlého kola“, kdy se hodnotí jezdci nejrychlejší čas potřebný k ujetí jednoho kola. Platí to co u MX2, tedy jakýsi handicap našich, kterým tento způsob nikdy moc nevyhovoval. Přesto myslím,     že Filip Neugebauer má i v MS určitě na víc než na druhého náhradníka (na 32. místě zaostal za vítězným Belgičanem De Dyckerem o cca 4,8 sekundy). Naopak mě po vlažném výkonu v Šumperku (bojoval s naší špičkou jen o páté místo s poměrně značnou ztrátou na vítěze) velmi příjemně překvapil Ervínův Portugalec. Jel s klidem a přehledem, byl v pohodě              a nakonec z toho byl v kvalifikaci celkově 19.tý čas a pohodový postup do nedělního závodu. Při hodnocení výsledků obou tříd snad ještě možná překvapivá informace – srovnání časů     na jedno kolo ve volných trénincích říká, že vítězný Cairoli v MX2 s časem 2:03:320 min.    by skončil v MX1 na třetím místě, takže jen ve výkonu motorky umění těch špičkových jezdců rozhodně není. 

VELKÁ CENA NĚMECKA – TEUTSCHENTHAL – NEDĚLE 29.6. 2008

V nedělní den závodu je nádherné slunečné počasí a „plný dům“, podle pořadatelů asi 30.000 diváků, což je i pro MS úžasné číslo a i to je jeden  z důvodů, proč se zde jezdí MS již tak dlouho a pravidelně. V doprovodné FOTOGALERII jsme se snažili zachytit báječnou atmosféru na závodišti. Vlastní sportovní fotografie naleznete určitě jinde, nás upoutaly především zajímavosti a atypické okamžiky. I vy se podívejte na záběry z parkoviště jezdců, čekací zóny a startu, ze zázemí závodiště, tiskových konferencí či na to, jak to vypadá při MS po skončení závodů. Díky možnosti vstupu do všech prostor na závodišti a naprosté pohodě všech aktérů jsme byli u všeho důležitého.

Viděli jsme při závodech FIM MS ŽENSKÉHO motokrosu :

-         že na motorkách startují i děvčata, která by klidně mohla uspět v soutěžích krásy –      a přitom jezdí skutečně „pilu“ a jejich časy na jedno kolo nebyly vůbec špatné (Francouzka Lancelotová 2:13:915, tedy jen 4 sekundy za našim Neugebauerem …),

-         že přípravu jejich jízdy pečlivě přímo na startu sledoval i Antonio Cairoli (proč asi…),

-         že holky svou ženskost nezapřou ani při závodění, protože ani před startem neopomněly na zkrášlení obličejů malováním, a zbylo místo i na drobnůstky pro štěstí na motocyklech (strašidýlko na řidítkách Suzuki Němky Papenmeierové),

-         že výše jmenovaná maličká snad 150 cm vysoká závodnice nedosahující nohama      na zem, používala při startu speciální vyrovnávací kostku (pamatujete na obdobný problém našeho Petra Kováře …?),

-         že ve startovní listině chyběly naše zástupkyně, třeba dlouhodobě zraněná Jana Bártová (určitě by při troše štěstí byla do desátého místa a třeba i lépe), zato mezi      40ti startujícími se to hemžilo domácími Němkami, hodně také Švédkami                            a Holanďankami, přijela i jedna Ruska,

-         že o stupně vítězů bojovaly Němky Laierová a Frankeová (kolegyně Filipa Neugebauera v týmy Kawasaki Elf Team Pfeil) s Francouzkou Lancelotovou,

-         že na tiskové konferenci všechny tyto závodnice plynně komunikovaly anglicky           a zasvěceně hovořily o všech detailech závodů.

Viděli jsme při závodech MX2 :

-         že všichni jezdci věnují hodně času pečlivé přípravě startu a pak v naprosté pohodě relaxují při hudbě z MP přehrávačů,

-         že MX2 a MX1 se k sobě výkonnostně i sportovně hodně přiblížily, k dramatičnosti závodů přispívá i souboj dvou Red Bullem podporovaných továrních týmů – smečky mladých jezdců KTM a osamocené Yamaha Cairoliho,

-         že v závodě se téměř nepadá, každá drobná chyba přináší ihned podstatnou ztrátu (kterou však ti lepší dokáží dohánět),

-         že ve startovním poli mají převahu Francouzi, Italové a Britové, zato úplně kromě našich chyběli v závodě Němci a Holanďané, naopak po jednom zástupci mělo Bulharsko a Rusko,

-         že ani špatné postavení na startu pro lídra šampionátu nic neznamená – Tommy Searle byl na žebříku až 25 tý z 30 ti jezdců, a stejně už ve čtvrtém kole první jízdy atakoval špici závodu a nakonec dojel třetí,

-         že mladí jezdci továrního Red Bull KTM Faktory Teamu perfektně spolupracují -      po startu vedoucí Goncalves pouští dopředu Rattraye a Searleho a snaží se jim sportovně „krýt záda“  před vynikajícím a dravým Cairolim,

-         že i průběžně čtvrtý jezdec seriálu Aubin má své špatné dny – tak tak postoupil z kvalifikace, v jízdách se pohyboval na chvostu či ve středu startovního pole                a vydoloval celkově pouho pouhé 3 mistrovské body,

-         že došlo k výměně červené tabulky pro vedoucího jezdce – týmového kolegu Searla nahradil konečně jeden z favoritu Rattray, Cairoli je však 14 jízd !!! před koncem       už třetí a ztrácí pouhých 16 bodů,

-         že i přes fámy o řevnivosti a rozporech v Red Bull KTM Faktory Teamu je asi opak pravdou – když ostatní po závodech dávno balili, tak u „oranžových“ pod vedením Stefana Evertse probíhala venku v týmovém stanu hodnotící porada všech členů týmu, chválilo se i rozebíraly situace ze závodu, a také se hodně tleskalo výkonu mladých jezdců, především pro tým dobře pracujícího Goncalvese.

 

 

Viděli jsme při závodech MX1 :

-         že špička je poměrně široká a dokáže se vždy prosadit na přední místa jak v kvalifikaci, tak i při závodech,

-         že se Filip Neugebauer před závody sice usmíval, ale zároveň se na sebe zlobil           za zbytečné chyby v kvalifikaci, které ho pak jako druhého náhradníka nepustily ani do jedné závodní jízdy,

-         že „hromotlucká“ postava není v motokrosu (když se to umí) zas tak nevýhodná – důkazem je vítěz kvalifikace a na bednu stále útočící Belgičan Ken De Dycker,

-         že ani suverénní starty a vedení v obou jízdách nejsou zárukou úspěchu – Angličan Billy Mackenzie vždy vystřelil jako šipka, tři čtyři kola vodil startovní pole a pak „couval a couval“ až k 15tému (resp. 10tému) místu,

-         že „Seb“ Pourcel je skutečně borec, jede stále na hraně, bojuje o špici, pak po chybě vyráží z hloubi startovního pole a poctivou vytrvalou stíhací jízdou vše dožene          až na solidní body za 7 (5) místo,

-         že se stabilními výkony stále výš a výš tlačí Švýcar Julien Bill (loni chvíli jezdil          i za naši Deltu) a dnes již je stabilně v desítce a propracovává se do první pětky,

-         že i se sériovou motorkou Suzuki lze na úrovni závodit – jezdec Delty Luis Correira s ní byl 19tý v kvalifikaci a 13tý v první jízdě,

-         že konečně po delším půstu propukla radost všech členů DELTA Racing Team Suzuki, když Correira posbíral v první jízdě za 13 té místo celkem 8 světových bodů (ve druhé jízdě se opět pohyboval na bodovaném místě v první patnáctce, po dvou chybách však ztratil šanci na dobré umístění a skončil až 22tý),

-         že po double vítězství v Teutschenthalu opět (pokolikáté už) bojuje o titul nestárnoucí Novozélanďan Joshua Coppins, jehož na druhém místě celkového pořadí dělí             od vedoucího týmového kolegy v továrním týmu Yamaha Philippaertse jen 4 body.

Viděli jsme všeobecně :

-         že na závodišti vládla vynikající atmosféru po oba závodní dny,

-         že byl perfektně připravený jezdecký paddock, který se už i v MX blíží dříve nedostižnému standardu při motocyklových silničních závodech – „hospitality“ prostory s plnou výbavou pro jezdce, mechaniky, vedení i VIP hosty závodních týmů, spousta prodejních i předváděcích akcí a ochota jezdců k podepisování se při autogramiádách i prezentaci svých „chlebodárců“ na každém kroku,

-         že je dnes již samozřejmostí výborné zázemí promotéra seriálu, jehož organizační principy občas uvidíte i při závodech našeho mistrovského seriálu (samozřejmě         se těžce srovnávají ekonomické a technicko-organizační podmínky 16ti dílného světového a 7mi dílného lokálního českého šampionátu),

-         že ze sponzorského hlediska vládnou seriálu Rakušané v podobě značek KTM              a především RED BULL, která se prezentuje úžasným mobilním VIP prostorem           a spoustou hostu během celého závodního víkendu,

-         že Němci a naší přátelé t MSC Teutschenthal zvládli jako vždy celou organizaci s pověstnou německou pečlivostí na jedničku s hvězdičkou a mohou být vzorem všem ostatním pořadatelům,

-         že druhý den po skončení závodů zůstalo hodně týmů stále ještě na místě a ladili techniku před dalším víkendem, kdy se jede Velká cena Švédska v Uddevalle,

že při sklízení všech propriet promotéra byla na závodišti slyšet převážně slovenština, protože celkem šestnáct „slovenských maníků“ se stará o všechny technické věci         a vybavení závodiště, o dopravu a vše co souvisí s logistikou akce.   

A co na závěr? Byl to skutečně hezký závodní víkend a dramatické závody, které se jely před početnou diváckou kulisou. Díky našim družebním kolegům s MSC Teutschenthal jsme jako každý rok měli možnost nahlédnout do zákulisí organizace a pořádání špičkového světového závodu a něco se tak přiučit i pro naše domácí akce.

A kdo chce vše z MS MX1/MX2 vidět na vlastní oči, ať přijede do našeho LOKTE nedaleko Karlových Varů,  kde se o víkendu 9. – 10. srpna 2008 jede v pořadí dvanáctý závod motokrosového mistrovství světa ve třídách MX1/MX2.

A kdo mezitím zatouží i po českém motokrosu, přijďte se podívat v neděli 27. července do PETROVIC u Karviné, kde organizujeme čtvrtý závod našeho prestižního seriálu MEZ M ČR MOTOKROS tříd MX2, OPEN a VETERÁN – „PROFI AUTO IVECO CUP 2008“.

AGENTURA FORSAGE – Honza JUŘIČKA



<<< zpět na seznam aktualit

 

© 2006 vasereklama.com